سفرنامه کاتالونیا (1)
کوله بارم را برمیدارم و مادرید را به مقصد بارسلونا ترک میکنم تا چند روزی مهمان شهر خواهر خوانده ی زادگاهم اصفهان باشم. جاده و چشم اندازهای طبیعی راه آنقدر زیبا و دیدنی است و برایم تازگی دارد که در تمام طول سفر 8 ساعته با اتوبوس خواب به چشمم نمی آید. پس از توقفی کوتاه در ساراگسا، در میانه ی راه تابلویی دیده میشود که عبور ما را از نصف النهار ناظر اعلام می کند. در ورودی شهر از نزدیکی استادیم فوتبال مشهور نیو کمپ عبور می کنیم و سرانجام به بارسلونا میرسیم. آنجه در ابتدا جالب توجه است ترافیک نسبتا روان و وجود مسیر ویژه اتوبوس و تاکسی است که تنها و تنها با علائم نوشته شده روی آسفالت از مسیر خودروها جدا شده است؛ در آن اثری از خودرو و موتور نیست و اتوبوس بدون اتلاف وقت به پایانه مسافربری در آن سوی شهر می رسد. به محض پیاده شدن از اتوبوس با استقبال دوستی روبرو می شوم که سالها پیش او و دوستانش را در سفرشان به اصفهان دیده بودم و خاطراتی کوتاه ولی شیرین را در کنار هم رقم زده بودیم. با وجود گرفتاری و برنامه های فشرده اش، ابراز علاقه کرده تا یک هفته در بارسلونا از من به گرمی پذیرایی کند. پس از استراحتی کوتاه آماده می شویم تا گشتی شبانه داشته باشیم و شهر را به من نشان دهد. با چند قدم پیاده روی به بنای نام آشنای ساگرادا فامیلیا ( خانواده مقدس ) می رسیم. باسیلیکای عظیمی که نماد بارسلونا به حساب می آید و شاهکار معماری آنتونیا گائودی معمار برجسته اسپانیایی است. اثری که در سال 1884 ساخت آن آغاز شد و پس از مرگ گائودی نیز تا کنون تداوم یافته و تخمین زده می شود ساخت آن در سال 2026 پایان یابد.
کوله بارم را برمیدارم و مادرید را به مقصد بارسلونا ترک میکنم تا چند روزی مهمان شهر خواهر خوانده ی زادگاهم اصفهان باشم. جاده و چشم اندازهای طبیعی راه آنقدر زیبا و دیدنی است و برایم تازگی دارد که در تمام طول سفر 8 ساعته با اتوبوس خواب به چشمم نمی آید. پس از توقفی کوتاه در ساراگسا، در میانه ی راه تابلویی دیده میشود که عبور ما را از نصف النهار ناظر اعلام می کند. در ورودی شهر از نزدیکی استادیم فوتبال مشهور نیو کمپ عبور می کنیم و سرانجام به بارسلونا میرسیم. آنجه در ابتدا جالب توجه است ترافیک نسبتا روان و وجود مسیر ویژه اتوبوس و تاکسی است که تنها و تنها با علائم نوشته شده روی آسفالت از مسیر خودروها جدا شده است؛ در آن اثری از خودرو و موتور نیست و اتوبوس بدون اتلاف وقت به پایانه مسافربری در آن سوی شهر می رسد. به محض پیاده شدن از اتوبوس با استقبال دوستی روبرو می شوم که سالها پیش او و دوستانش را در سفرشان به اصفهان دیده بودم و خاطراتی کوتاه ولی شیرین را در کنار هم رقم زده بودیم. با وجود گرفتاری و برنامه های فشرده اش، ابراز علاقه کرده تا یک هفته در بارسلونا از من به گرمی پذیرایی کند. پس از استراحتی کوتاه آماده می شویم تا گشتی شبانه داشته باشیم و شهر را به من نشان دهد. با چند قدم پیاده روی به بنای نام آشنای ساگرادا فامیلیا ( خانواده مقدس ) می رسیم. باسیلیکای عظیمی که نماد بارسلونا به حساب می آید و شاهکار معماری آنتونیا گائودی معمار برجسته اسپانیایی است. اثری که در سال 1884 ساخت آن آغاز شد و پس از مرگ گائودی نیز تا کنون تداوم یافته و تخمین زده می شود ساخت آن در سال 2026 پایان یابد.

سکون و خاموشی در شهر بی معناست و همیشه شور و هیاهوی آن بارز است.خواهرخوانده ی زیبای اصهان آنقدر زیبا و دیدنی است که دلت نمی آید آنجا را ترک کنی. دست کم یک هفته باید بمانی و آن را لمس کنی. باید در کوچه ای تنگ و تاریک قدیمی اش گم شوی و خودت را در قلب تاریخ و سده های پیشین پیدا کنی. سپس با عبور از بافت تاریخی و حرکت به سمت دریا، در سواحل مدیترانه آرام گیری و از هوای تمیز بندر تنفس کنی.

بارسلونا پایتخت ناحیه خودگردان کاتالونیا، دومین شهر بزرگ اسپانیا (پس از مادرید) و از نخستین مقاصد گردشگری اروپا می باشد. در شرق هم جوار مدیترانه است و زمستانی معتدل و مرطوب و تابستانی گرم و خشک دارد. جمعیتی شهر بالغ بر 1604000 نفر است که به زبان کاتالان صحبت می کنند که زبان رسمی منطقه کاتالونیا می باشد. این زبان بسیار متفاوت با زبان رسمی کشور (اسپانیایی) است؛ به طوری که اگر شخصی از نواحیه دیگر این کشور به کاتالونیا بیاید، برای فهمیدن زبان با مشکل روبرو خواهد شد. مانند یک شهروند اصفهانی که به استان کردستان سفر میکند و به زحمت چیزی از زبان مردم خواهد فهمید.

ارتفاع شهر تقریبا هم سطح دریای آزاد است ولی ارتفاعات زیبای پیرامون آن چند صد متر ارتفاع دارند. چندین پارک بزرگ لکه های سبزی هستند که در نقشه ی شهر به راحتی چشم می خورند. بافت مدرن بارسلونا متشکل از واحدهای ساختمانی با ابعاد تقریبی صدمتر در صد متر است که با خیابانهای مستقیم و بدون انحنا از هم متمایز شده اند. مسیرهای ویژه دوچرخه در سراسر شهر طراحی شده است به طوریکه به راحتی و به سرعت میتوان با دوچرخه از نقطه ای به نقطه دیگر جا به جا شد. استفاده از این دوچرخه ها برای شهروندان رایگان است و در شهر 496 ایستگاه دوچرخه وجود دارد که امکان تحویل و بازگرداندن دوچرخه را در هر یک از ایستگاه ها، بدون محدودیت میسر میکند.

نمایی از شهر بارسلونا از فراز قلعه مانت جوئیک در ارتفاعات شهر

عکس هوایی از بافت جدید شهر در اطراف سگرادا فامیلیا

یکی از ایستگاه های دوچرخه شهری
بارسلونا از گرانترین شهر های اسپانیا و اروپاست. برای اجاره یک واحد آپارتمانی نقلی در این شهر حداقل 600 یورو در ماه باید هزینه کرد. بلیط ده سفره قطار شهری در حدود 10 یورو است و شبکه منظم مترو با 11 خط، تمام نقاط شهر را پوشش می دهد. بلیط ورودی بناهای تاریخی و موزه ها به نسبت گران است و عموما بین 15 تا 30 یورو می باشد. برخی روز های خاص بازدید از تعدادی از موزه ها رایگان است که با ازدحام جمعیت و صف های طولانی همراه خواهد بود.


The Arc de Triomf
از شباهتهای بارسلونا با خواهرخوانده ایرانی اش می توان به این اشاره کرد که هیچکدام پایتخت سیاسی کشورهایشان نیستند ولی به عنوان قطب صنعتی و گردشگری سرزمینشان شناخته می شوند.

یادبود کریستوف کلومب در بارساونا
پس از یک هفته بارسلونا گردی، هنوز شهر برایم جذاب است و تازگی دارد. چیزهای زیادی باقی مانده که فرصت نشد ببینم؛ پس از چند هفته باز هم به خواهر خوانده بر میگردم و به آن سلامی دوباره خواهم داد!
محمد سلطان الکتابی
زمستان 1394 - اسپانیا